Friday 2 October 2009

جلوگیری از خروج سلطانی، برنده جایزه حقوق بشر نورنبرگ

جلوگیری از خروج سلطانی، برنده جایزه حقوق بشر نورنبرگ
عبدالفتاح سلطانی، وکیل و مدافع حقوق‌بشر، هنگامی که قصد داشت برای دریافت جایزه امسال حقوق بشر نورنبرگ به آلمان سفر کند، اجازه ترک کشور را نیافت. ماموران دولت، در فرودگاه تهران مانع از پرواز وی شدند.
خبرگزاری آلمان، ضمن نشر خبر جلوگیری از خروج وکیل ایرانی، به نقل از مسئولان شهر نورنبرگ نوشت: «نیمه شب جمعه ۱۰ مهر، چند مرد در فرودگاه بین‌المللی تهران گذرنامه عبدالفتاح سلطانی را که به تازگی برای وی صادر شده بود، ضبط کردند و از او خواستند که روز دوشنبه آینده به دفتر ریاست فردوگاه مراجعه کند.»

این ماجرا زمانی اتفاق افتاد که وکیل زندانیان سیاسی، با هدف شرکت در مراسم تودیع جایزه حقوق بشر نورنبرگ، خود را برای پرواز به آلمان آماده کرده بود.

به گزارش مسئولان شهر نورنبرگ، خانم معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی قرار است به نمایندگی از طرف وی جایزه حقوق بشر نورنبرگ را دریافت کند. جایزه حقوق بشر نورنبرگ نقدی و میزان آن ۱۵ هزار یورو است.

سلطانی، مدافع ثابت‌قدم حقوق بشر

برپایه گزارش خبرگزاری آلمان، جایزه حقوق بشر شهر نورنبرگ به این دلیل تقدیم سلطانی می‌شود که او به رغم بازداشت‌های مکرر غیرقانونی، تحمل چندبار زندان و ممنوعیت اشتغال، تسلیم نشده و همواره از نقض حقوق بشر به مسئولان ایرانی شکایت برده است.

خبرگزاری آلمان در گزارش خود می‌نویسد: «عبدالفتاح سلطانی از آن گروه زندانیان سیاسی دفاع می‌کند که بدون توسل به خشونت به مقاومت می‌پردازند. تهدیدها و جنگ روانی نهادهای دولتی هم نتوانسته‌اند مانع دفاع او از حقوق زندانیان شوند.»

عبدالفتاح سلطانی در جریان اعتراضات پس از انتخابات ۲۲ خرداد در دفتر کار خود بازداشت و روانه زندان اوین شد. وکیل زندانیان سیاسی، حدود دو ماه بعد به قید وثیقه آزاد شد.

جایزه حقوق‌بشر نورنبرگ آلمان هر دو سال یک‌بار به شخص یا گروهی تقدیم می‌شود که در فاصله این دوسال نقشی مهم در دفاع از حقوق‌بشر در سراسر جهان به عهده داشته است.

No comments:

Post a Comment