Friday 15 June 2012

پرز: مردم ایران دشمن اسرائیل نیستند

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا ضمن اهدای مدال آزادی به شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل، از وی به عنوان مظهری از اسرائیل و رهبری یاد کرد که مدت ها قبل جای خود را در تاریخ آن کشور باز کرده است.

خبرگزاری آسوشتدپرس در گزارش خود از مراسم چهارشنبه شب کاخ سفید می نویسد اوباما گفت، پرز، که دوبار در مقام نخست وزیری خدمت کرده است و در سال ۱۹۹۴ جایزه صلح نوبل را گرفت،از ضرورت قدرتمند بودن آگاه است، اما در عین حال می داند که امنیت هر کشوری به پای بندی به عدالت در رفتار و کردارش بستگی دارد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی از همین مراسم می گوید پرزیدنت اوباما از پرز ۸۸ ساله برای همکاری با تمامی روسای جمهوری آمریکا از دوران پرزیدنت جان اف کندی در دهه ۱۹۶۰ ببعد قدردانی کرد و گفت میثاق دوستی آمریکا و اسرائیل میثاقی ناگسستنی است و در مورد امنیت اسرائیل جائی برای چانه زدن وجود ندارد.

استقبال رئیس جمهوری آمریکا از رئیس جمهوری اسرائیل در کاخ سفید مصادف با ایامی است که مقامات آمریکائی امیدوارند بتوانند اسرائیل را از حمله ای یکجانبه به تاسیسسات اتمی ایران بازدارند.

پرز، به رغم تشنج میان دولت اوباما و دولت بنجامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، به رئیس جمهوری آمریکا گفت اسرائیل از تلاش های او برای مقابله با جاه طلی های اتمی ایران جانیداری می کند.

رئیس جمهوری اسرائیل گفت مردم ایران دشمن ما نیستند بلکه این کادر فعلی رهبری ایران است که به یک تهدید مبدل شده است. به گفته وی این کادر رهبری، ایران را به خطری برای صلح جهانی مبدل کرده است. پرز گفت هدف این کادر رهبری حکمرانی بر خاورمیانه است. این کادری است که ایجاد وحشت می کند.این کادری است که سعی می کند بمب اتمی بسازد.

جو بایدن معاون ریاست جمهوری آمریکا، میشل اوباما بانوی اول آمریکا، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و بیل کلینتون رئیس جمهوری پیشین آمریکا جزو کسانی بودند که با لباس های رسمی در مراسم کاخ سفید برای اهدای مدال آزادی به آقای پرز، که با افتخارترین مدالهای غیرنظامی آمریکاست، شرکت داشتند. همچنین در میان مدعوین مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا، از جمله سناتور دمکرات جان کری از ایالت ماساچوست و سناتور جمهوریخواه ریچارد لوگر از ایالت ایتدیانا حضور داشتند، که هردو از کارشناسان با سابقه در امور سیاست خارجی هستند.