Monday 5 October 2009

تایید ناپدید‌شدن کارشناس اتمی ایران در عربستان


سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران روز دوشنبه تایید کرد که دو شهروند این کشور در عربستان و گرجستان دستگیر یا ناپدید شده‌اند. وزیر خارجه‌ی ایران قبلاَ این افراد را از کارشناسان هسته‌ای معرفی کرده بود. .
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران تأیید کرده که یکی از کارکنان دولت این کشور در عربستان ناپدید شده است. قشقاوی روز دوشنبه در جریان مصاحبه‌ی مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی در باره‌ی «پناهنده‌شدن یکی از کارکنان تأسیسات غنی‌سازی قم به عربستان سعودی»، گفت: «شهرام امیری برای انجام سفر عمره مفرده به عربستان سفر کرده است و در این کشور ناپدید شده است.» قشقاوی در عین حال خبر روزنامه‌ی شرق‌الاوسط که امیری را کارمند تأسیسات هسته‌ای قم معرفی کرده را تکذیب کرد. او در ادامه‌ی اظهارات خود عربستان را مسئول سرنوشت امیری معرفی کرد.
دو روز پیش جهان‌نیوز، از سایت‌های خبری نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد به نقل از منابع خبری عربستان نوشت، یکی از کارمندان انرژی هسته‌ای ایران که در سایت هسته‌ای قم فعالیت داشته ظاهرا به بهانه سفر زیارتی به عربستان رفته و بلافاصله به پناهندگی این کشور در‌آمده است. جهان‌نیوز در ادامه نوشت که هنوز ارتباط بین این پناهندگی و افشای اخیر تاسیسات غنی سازی قم یا مشکلات روابط ایران و عربستان، از جمله در زمینه‌ی احتمال لغو سفرهای زیارتی مکه تایید نشده است.
روایت شرق‌الاوسط از اظهارات منوچهر متکی

خبر پناهنده‌شدن شهرام امیری اولین بار هفته‌‌ی پیش در روزنامه‌ی الشرق الاوسط بازتاب یافت. این روزنامه به نقل از متکی وزیر امورخارجه ایران نوشت: «ما شکایت خود در باره ربوده شدن دانشمندان اتمی ایران را تقدیم مجامع جهانی می‌کنیم.» الشرق الاوسط در ادامه آورده است: «متکی بر این باور است که چهار تن از کارشناسان اتمی ایران ربوده شده و هم اکنون یا در اختیار آمریکا هستند یا در یکی از کشورهایی که آمریکا تصمیم گرفته، زندانی‌اند.»
برپایه گزارش الشرق الاوسط، شهرام امیری اولین ایرانی است که متکی معتقد است در ماه گذشته در عربستان سعودی ربوده شده و تا کنون خبری از او در دسترس نیست.
"علیرضا عسکری" معاون وزیر سابق دفاع که در ترکیه ناپدید شده نیز از دیگر افرادی هستند که به ادعای متکی در زمره‌ی متخصصان هسته‌ای ایران بوده‌اند. نفر سومی که الشرق‌الاوسط به نقل از متکی او را جز متخصصان ناپدید شده‌ی ایران توصیف کرده، شخصی به نام "اردبیلی" است.
سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران در اظهارات روز دوشنبه خود تأیید کرد که یک شهروند ایرانی به نام اردبیلی در گرجستان دستگیر شده و به آمریکا تحویل داده شده است. قشقاوی‌ اما بر خلاف متکی که اردبیلی را یک کارشناس هسته‌ای معرفی کرده بود، او را صرفاَ یک بازرگان جوان توصیف کرد که به فعالیت‌های اقتصادی مشغول بوده است.
"نصرالله تاجیک" سفیر سابق ایران در انگلستان، چهارمین نفری است که شرق‌الاوسط به نقل از متکی او را هم جز کارشناسان هسته‌ای ایران معرفی کرده است. تاجیک هم اکنون در بریتانیا در زندان به سر می‌برد.

No comments:

Post a Comment