Wednesday 1 July 2009

موسوی: خطری عظیم در پیش است


‭BBC ‮فارسی
موسوی: خطری عظیم در پیش است
میرحسین موسوی دولت آینده محمود احمدی نژاد را فاقد مشروعیت سیاسی دانسته و با اشاره به "خطر عظیم" که در پیش است از هوادارانش خواسته است که امید خود را به ثمربخش بودن اعتراضات قانونی از دست ندهند.
آقای موسوی که معتقد است تقلب های بسیار گسترده ای در جریان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران اتفاق افتاده، روز چهارشنبه ۱۰ تیر (اول ژوئیه) با انتشار بیانیه ای به تأیید صحت این انتخابات توسط شورای نگهبان واکنش نشان داد.
او شورای نگهبان را به "چشم بستن بر روی انبوه تقلب ها و تخلف های صورت گرفته" در جریان انتخابات متهم کرده و نوشته است: "از این پس دولتی خواهیم داشت که از نظر ارتباط با ملت در ناگوارترین شرایط به سر می برد و اکثریتی از جامعه، که اینجانب نیز یکی از آنها هستم، مشروعیت سیاسی آن را نمی پذیرند".
آقای موسوی هشدار داده است که چنین دولتی ممکن است "بر اثر ضعف های بی شمار ذاتی و عارضی اش در ورطه امتیاز دادن به بیگانگان بیفتد".
او می نویسد: "خطر در پیش است! نظامی که به مدت سی سال به اعتماد مردم متکی بود نمی تواند یک شبه قوای امنیتی را جایگزین این نقطه اتکا کند. این اعتماد لطمات جدی دیده است. اگر انکار این واقعیت سودی می رساند، ما نیز با منکران آن همصدا می شدیم، از بس که خطر عظیم است".
آقای موسوی از مسئولان خواسته که "فرزندان انقلاب" را از زندان آزاد کنند و به اسلام، صداقت، خرد، قانون و مردم باز گردند.
او در بخش دیگری از بیانیه خود با اشاره به آنچه در دوران مبارزات انتخاباتی میان او و هوادارانش گذشت، خطاب به مردم نوشته است: "با هم سرمایه ای اندوخته ایم که پشتوانه و بستر حرکت های آتی ما و فرزندانمان خواهد بود و این خط سبز جوشیده از فطرت های مردم و واقعیت های تاریخی کشور و انقلاب همچنان در طول سال ها ادامه خواهد یافت تا به مقصد نهایی خود برسد؛ ما برای حفظ این دستاورد بزرگ همچنان ایستادگی خواهیم کرد".
امید
آقای موسوی نوشته است که تمام تلاشی که این روزها "در مخالفت با مردم" صورت می گیرد برای این است که آنها را از "ثمربخش بودن اعتراضات قانونی" ناامید کنند، "زیرا تا ما ناامید نشویم، این دولت از اعتبار واقعی برخوردار نخواهد شد".
او به هواداران خود، "به ویژه جوانان" توصیه کرده است که "شعله امید را در سینه های خود محافظت" کنند.
آقای موسوی از هوادارانش خواسته است: "به خودتان و دوستان همفکرتان برگردید و این بار هر شهروند محوری باشد برای یک فعالیت مفید سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و منتظر تشویق و کمک دولتی که وجاهت خود را از دست داده است نباشید".
او نوشته است که ادامه اعتراض و تلاش برای "استیفای حقوق مردم" را یک "مسئولیت تاریخی" می داند، اما به هوادارنش توصیه کرده است که در جریان این اعتراضات چند اصل را رعایت کنند.
هشدار به هواداران
آقای موسوی هشدار داده که مبادا معترضان "فریب شعارهای ساختارشکنانه" را بخورند و نوشته است: "اینجانب قویا با چنین وسوسه ای مخالفم و اعتقاد دارم قانون اساسی ما همچنان دارای ظرفیت های ارزشمند تحقق نایافته ای است که باید... به صورت مطالبه ملی درآید".
او همچنین بر "رهایی بخش" بودن "اسلام راستین" و ضرورت پرهیز از دخالت دادن "بیگانگان" در ماجرایی که "یک اختلاف خانوادگی" است تأکید کرده است.
آقای موسوی نوشته است: "در اعتراض و حرکت اصلاحی و اصولی ما هیچ کس نباید صدمه ببیند. ما زمانی در تلاش خود موفق خواهیم بود که ابتکارهای ما برای احقاق حقوقمان تا آن حد اندیشیده شده، کارآمد و در چارچوب قانون باشد که حتی کودکان خردسال و زنان باردار بتوانند در آن شرکت کنند".
او همچنین با تأکید بر ضرورت مراعات قانون نوشته است که انگیزه او و هوادارانش "عصبانیت"، "جاه طلبی" یا "خودپسندی" نیست بلکه برای اصلاح و "بهروزی کشور" است و "برای رسیدن به چنین هدفی جا دارد که ما حتی به جسد قانون احترام بگذاریم".
آقای موسوی مخاطبانش را به "وحدت" دعوت کرده و نوشته است که حتی کسانی که در مقابل آنها به خشونت متوسل می شوند "در اخوت ما شریکند".
او نوشته است: "شاید بگویید که با این همه قید و بند دیگر فرجه ای برای بیان اعتراض باقی نمانده است، این گمان خامی است که مخالفان سطحی اندیش و افراطی شما در سر دارند... کسانی که در راه خدا می کوشند، خداوند آنها را به راه های خود هدایت می کند".
انتشار مدارک 'تقلب'
به گفته آقای موسوی، عده ای از شخصیت ها و گروه ها در روزهای گذشته به او توصیه کرده بودند که "گذشت" کند، اما او نوشته است: "مسئله انتخابات مسئله شخصی من نبود و نیست. من نمی توانم بر سر حقوق و آرای پایمال شده مردم معامله یا مصالحه کنم. مسئله جمهوریت و حتی اسلامیت نظام ما است. اگر در این نقطه ایستادگی نکنیم، دیگر تضمینی نداریم که در آینده با حوادث تلخی نظیر آنچه در انتخابات کنونی گذشت روبرو نباشیم".آقای موسوی نوشته است: "گروهی از نخبگان بر سر آنند که گرد هم آیند و با تشکیل جمعیتی قانونی صیانت از حقوق و آرای پایمال شده مردم در انتخابات گذشته از طریق انتشار مدارک و اسناد تقلب و تخلف های انجام گرفته و نیز رجوع به محاکم قضایی پیگیری کنند و نتایج آن را مستمرا به اطلاع عموم مردم برسانند".او نوشته است که به این جمع خواهد پیوست و به همراه این جمع خواهد کوشید اصول معطل مانده قانون اساسی ایران را مطالبه کند.بر اساس بیانیه آقای موسوی، "توقف برخوردهای امنیتی"، "بازگشت کشور به فضای طبیعی سیاسی"، "اصلاح قانون انتخابات به نحوی که امکان تکرار تقلبات گسترده از بین برود"، تأمین "آزادی تجمعات" و "آزادی مطبوعات"، "توقف برخوردهای یک جانبه، افترا، دروغ پردازی و اهانت در رسانه رسمی کشور"، "برخورداری از کانال های مستقل تلویزیونی در خارج و داخل کشور"، "صدور مجوز برای تشکیل جمعیت ها" و "آزادی همه دستگیر شدگان سیاسی" دیگر اهداف جمع مذکور خواهد بود.
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/07/090701_op_ir88_mousavi_government.shtml

No comments:

Post a Comment